mandag den 18. august 2008

faktaposen & foodstyling

En af de ting jeg bruger mest tid på er at lave madbilleder sammen med en efterhånden hel række af dygtige fotografer. Meget dygtige fotografer ovenikøbet... De kan deres ting kan de.

Det hedder foodstyling (og jeg er så foodstylisten) på engelsk. Og ja - madstylist på dansk. Kønt lyder det ikke. Men det bliver det vi laver til gengæld. Jeg laver feks. billeder til Fakta-avisen hver uge. Der er en af de mere hverdagsagtige opgaver jeg har. Men det gør den ikke mindre spændende. Tværtimod - jeg har lige siden jeg skrev opskrifter i 2 år på Aarstiderne (Aarstiderne.com) særligt interesseret mig for mad på et lidt hverdagsagtigt plan. At skrive opskrifter der bliver spist af op imod 100.000 mennesker hver uge giver mig et langt større kick end at lave en trøffelskum med grøn jordbærgele. Omend at jeg også synes den slags er spændende.

Når jeg tænker mig om ved jeg faktisk slet ikke hvad jeg synes der er mest spændende. Måske at have en gryde i hver lejr?

Tilbage til FAKTA! Den form for styling kalder jeg 'under-styling' fordi det skal se ud som noget alle og enhver kan lave. Så det prøver jeg på.

Her er et eksempel på en Faktating - en hverdags ret taget hos min nok mest faste billedmager - Jens Peter Engedal. Han og hans harem af tøser (og Kimon) er sgu også dygtige! Det er sakset direkte fra skærmen - derfor den mærkelige kant...


foto: engedal fotografi

Ingen kommentarer: