fredag den 20. marts 2009

2belt dækker


Hvem kan gabe over en dobbeltdækkeeeeeer?
Jeg har lavet meget mad til børn - både fordi jeg bor sammen med det aller bedste af slagsen - og fordi jeg på et tidspunkt havde varme måltider klar kl. 11.00 i en vugger på bagsiden af Langenæs Tower, Århus C.
Børn er som os voksne. Vanedyr. Og vanedyr kan snydes og manipuleres. Når de små mennesker pludselig får fikse idéer om at de nu fra den ene dag til den anden pludselig ikke kan lide noget de faktisk spiste grådigt dagen før - er der efter min mening 2 veje. Den ene er at acceptere det, og lade barnet vælge fra og til selv. Det er en helt fin metode i nogle tilfælde - og jeg bruger den selv. Jeg bliver også træt af forskellige ting, som jeg egentlig godt kan lide.
Den anden metode er manipulationen, som tidligere nævnt. En relativt let måde at komme omkring fikse idéer er at ændre det visuelle udtryk på maden. Skære gulerødderne i runde skiver i stedet for stave, købe gule tomater i stedet for røde. Eller lave en rugbrødsdobbeltdækker med to slags pålæg, og udskrive en konkurence om hvem der kan gabe højest. Sikke noget pjat? Jaa, det er det da vist...

2 kommentarer:

Ibs sagde ...

Men hvis det virker - og ungerne altså spiser det, så er det jo fint med pjat!

Jakob Kristian Sørensen sagde ...

Gu det nemlig så!