fredag den 21. oktober 2011

dette er tilladt at sælge




selvom jeg har læst noget læseligt engang, så kommer jeg ofte i tvivl om jeg stadig besidder evnen til netop at læse. med en fedtskat der hvæser mig i det selvsamme øren, som en sød jomfru (olivenolie) engang hviskede fede ord til, ja så bliver jeg nemt en smule forstyrret. ikke mindst i forhold til hvad man egentlig må.

må man det? tænker jeg vel en tre, fire gange om dagen. slår det hen med min generelle, men temmelig voldsomme, konservatisme som er blevet en facon. det er jo bare. og udviklingen må man ikke spænde ben for. nixen bixen.

men hvordan pokker skete det? at man på et tidspunkt var innovativ, udviklende og fremme i bussen/skoen/buksen. mest det sidste i øvrigt. og så ender man med at være STOKkonservativ og mest - af alt - ønske sig hen til en verden hvor man gik flot klædt og griselarsen solgte grise til dem der lavede grise til flæskesteg, fedtegrever og leverpostej? hvordan fanden skete det? hvordan?

for det er ikke letfordøjeligt. at emmerys truer med giftgrønne skove, ej heller at en restaurant der hedder mash serverer tissedyre mishhandlede dyr under påskud af at være kvalitet.

det er uspiseligt at restaurationsbranchen serverer - og nu bliver det nørdet - karl johan på grænsen til november under påskud af at det er svampesæson, uden et begavet blik for hvilke svampe der rent faktisk er i sæson. det er ligeledes udenfor min forstand, at foreslå en navngiven drue til en bestemt grøntsag - uden at tænke den tanke, at netop den drue måske kunne være dyrket i et terroir hvor den fik særegne kvaliteter af en kvinde der gav saften fra druen særegne egenskaber der slet ikke kunne tale med den grøntsag som man egentlig mente den kunne passe ræddi godt til.

til gengæld. er det tilladt at sælge kakor der smager af et punch. og jeg håber det er et punch på munden, og at det smager af blod.


Ingen kommentarer: