onsdag den 1. april 2009

SOS surdej SOS


Da jeg stod op ved 7tiden her til morgen, hørte jeg en klynken og gispen inde fra mit køleskab. Dvask satte jeg espressokanden over ilden, men piveriet var temmelig vedholdende, så jeg undersøgte morgenvrissent sagen. Og godt det samme - min surdej lå og var ved at ånde ud. De sidste krampetrækninger var lydene inde fra det kolde skab.

Så - ud med den og så mund-til-mund, genoplivning, defilibrator og hele pivtøjet. Den fik mere mel, kerner, hørfrø, sesam, honning og vand. Den duftede stadig af nysablet champagne og det er et godt tegn.
Jeg har lige konstateret at den har overlevet dødskampen - og bobler helt glad nede i sit glas igen. Men puha det var tæt på!

1 kommentar:

Jakob Kristian Sørensen sagde ...

Another translation from the googlery:

When I got up at 7tiden this morning, I heard a whimper and gasp come from my refrigerator. Torpid, I espresso pot over the fire, but pive fishing was quite persistent, so I investigated morgenvrissent case. And well the same - my leaven stood and was about to exhale. The last convulsions were the sounds come from the cold cabinet.

So - out with it and then mouth-to-mouth resuscitation, defilibrator whole pivtøjet. It had more flour, grains, linseed, sesame, honey and water. It still smelt of champagne nysablet and it is a good sign.
I just found that it has survived the death struggle - and bubbles completely happy down in his glass again. Puha But it was close!