tirsdag den 31. maj 2011

europa revisited


det er noget med europa. det rører sig altid i mig. og gør mig altid rørt. det med europa.

altså. hvordan forklarer man et moderne barn, at man synes, det er særlig voldsomt at man i europa, byggede en mur der splittede familier, huse, veje, venskaber og elskendes hjerter? det er jo også vildt i israel og på grænsen mellem hillbilly og wetback. ja, det er fanme vildt der også! dét tænker jeg, men tankerne fortsætter også videre og bliver til en helt særlig væmmelse ved idéen om at det er foregået lige HER. midt i europa.

åååh for fanden - elskede europa!

og de kører løs, tankerne, som om de skal undskylde for dem selv. det er jo noget med kulturen her. at vi har demokratier. nogle steder mindre end andre. andre steder sådan lidt on-off. enkelte steder nærmest ikke, men i det hele taget engang imellem.

det er også noget med frygt. altså, berlin er jo fanme tæt på århus, også selvom vi i århus er blevet meget globale med dobbelta som erstatning for bolleå.

men det er også noget om billederne derfra. de historiske skildringer. de ligner vores egen histories fotografier. hovsa. de ér sgu vores egen histories fotografier.
de går ind under huden på en anden facon. ind under mit skind i hvert fald. og sådan oplever jeg skildringerne. de rykker mig mere end dem der ikke er fra europa. det er jo billeder af mine bedsteforældre. af vores forældre - de der som purunge elskende springer over pigtråd, der kort efter blev til betonmur og stålkugler.

og så har det noget at gøre med en uforanderlighed. altså tradition feks. altså, vi gør jo stadig som dem på billederne. i dele af vores liv i hvert fald. spiser et måltid. på et bestemt tidspunkt måske. på en særlig facon, ikke? det var jo derfor jeg tænkte på alt det her. at forklare den europæiske historie der blev til en mur igennem en by og en hel masse liv. det tænkte jeg på da vi spiste en currywurst i nærheden af alexander platz. der engang var det sted i øst, hvor man helst ville imponere dem i vest. en currywurst mit kartoffelsalat. kein pommes, nur kartoffelsalat. wie immer.

Ingen kommentarer: