tirsdag den 9. september 2008

TeamCookingmuslinger


Foto: Runolfur - Photopop.dk - fra min bog Utemat (udg. i Sverige)

Vi har igennem snart 5 år lavet TeamCooking. Henrik Zacho - min gymnasiekammerat - og jeg udviklede denne øvelse over en periode - og har vel snart haft 1000 mennesker igennem møllen. Idag laver jeg det på egen hånd - og i samarbejde med konsulentfirmaet Ankerhus. Vi har haft et frugtbart samarbejde i mange år efterhånden. De er knalddygtige på Ankerhus - og giver deltagerne en grundig evaluering efter de har været i kokkens kløer!

Her er den opskrift vi oftest bruger til deltagerne. Vi arbejder uden komfur. Eller - vi bruger en grill som komfur - så der er panik og kaos når de skal finde grillkul og tændblokke. Ingen varme - ingen mad! Grillen bruges også til at grille fisk på - så de får en helstøbt hovedret ud af anstrengelserne.

Opskriften går sådan her:

Muslingeragout TeamCooking-style

 kulinaria 2008


4 pers. hovedret

1 kg. blåmuslinger - rensede
Evt. 100 gr. chorizo – i tern
1 løg i tern
8 fed hvidløg i fine tern
2 peberfruger i tern
4 gulerødder i grove tern
1 courgette i tern
1 aubergine i tern
1 rød chili i grove tern
(desuden kan alle rodfrugter bruges. Svampe er også godt!)

Krydderurter:
Basilikum
Dild
Persille

Olivenolie
¼ l. fløde
1 flaske hvidvin (der skal kun bruges 1 glas til retten – resten drikkes under tilberedningen ☺)
Sort peber
Havsalt

Olivenolien varmes op og grøntsagerne sauteres (evt. med chorizo) i ca. 5 min. Alt tages op af gryden. Der tilsættes yderligere olivenolie og den varmes op til den ryger. Muslinger gives et varmechok og vendes rundt i 2 min. Tilsæt hvidvin og kog op. Tilsæt grøntsager og varm igennem. Tilsæt fløde og vend sammen. Lad simre i 5 min. Smag til med havsalt og friskkværnet sort peber. Tilsæt krydderurterne og server med det samme.


Ingen kommentarer: